Korisni savjeti

Ovdje pronađite korisne savjete kako bi vaši zubi bili zdravi. Ukoliko imate dodatna pitanja ili trebate dodatni savjet slobodno nam se obratite. Mi znamo odgovor na sve vaše probleme sa zubima i želimo očuvati vaš zdrav osmjeh.

Što je parodontitis, a tko je parodontolog?

Parodontitis je upalna bolest zubnog mesa. Uzrokuju ju bakterije, a ubrzavaju pušenje i dijabetes. Započinje kao crvenilo i krvarenje gingive (zubno meso), a neliječenje vodi do gubitka kosti oko zuba, klimanja zuba i posljedičnog ispadanja zuba.

Parodontolog je doktor dentalne medicine specijaliziran za liječenje bolesti zubnog mesa - gingivitisa (površinska upala) i parodontitisa (duboka upala zubnog mesa koja zahvaća i kost). Parodontolog pacijenta uči pravilnom načinu četkanja zubi i održavanja svih protetskih radova u ustima. Isto tako, prilikom terapije otkriva sva mjesta koja zadržavaju bakterije (karijese, loše i dotrajale ispune, odstojeće rubove krunica), nepravilno rotirane zube, krivi zagriz… Parodontološkim tretmanom moguće je produžiti vijek trajanja zubi koji su se već počeli klimati.

Osjetljivi vratovi zuba

Ako Vas i sama pomisao na hladna pića i sladoled protrese, nešto valja poduzeti. Preosjetljivost zuba javlja se kada dentin - glavni gradivni dio zuba - bude izložen utjecajima iz okoline. Najčešći uzrok ovoj pojavi je gingivalna recesija (povlačenje zubnog mesa uslijed prejakog horizontalnog četkanja). Pomozite si sami prelaskom na mekanu četkicu i nježnijim četkanjem, a zube je potrebno sanirati posebnim pastama, ponekad i ispunima.

Koji ispun je najbolji?

Nažalost, odgovor na ovo pitanje vrlo je jednostavan: nema univerzalno najboljeg ispuna. Idealan ispun je dugotrajan, čvrst, estetski savršen, gotov u jednom posjetu i jeftin. Problem je jedino što takav ne postoji. Uvjeti koji vladaju u našim ustima vrlo su strogi i zahtjevni i sve što mi stomatolozi radimo na zubima mora „držati vodu“ u punom smislu. Odabir ispuna često je vrlo teška zadaća jer nije lako pomiriti estetiku i funkciju u svakoj situaciji.

Bruksizam - škripanje zubima

Svakodnevni stres koji proživljavaju gotovo svi ostavlja traga i na zubima. Bruksizam je patološka pojava, nesvjesna loša navika škripanja zubima koja se najčešće javlja uslijed stresnih stanja.

Nažalost, najviše štete prouzroči noću, u snu, kada nismo svjesni velikih sila koje mogu razviti žvačni mišići i tako ubrzano potrošiti zubne plohe. S vremenom, zubi postaju skraćeni, potrošeni i bolni. Dodatna komplikacija bruksizma su problemi koji se mogu javiti na žvačnom zglobu - struganje, preskakanje, pucketanje i bol. Bruksizam se sprečava nošenjem posebih udlaga.

Čisti zub ne može oboljeti niti dobiti karijes

Karijes je bolest zuba uzrokovana bakterijama. Osnovni preduvjet za njegovo nastajanje je prisutnost zrelog zubnog plaka. Zubni plak je složena struktura brojnih velikih molekula iz sline i hrane u koju se naseljavaju bakterije. S vremenom plak sazrijeva, što znači da su za zub opasne bakterije izolirane od obrambenih sustava organizma i nesmetano nagrizaju caklinu. Ako na zubu nema zrelog plaka, nema ni opasnih bakterija – zub ne može oboliti.

Nastajanje plaka ne možemo spriječiti, ali možemo zaustaviti njegovo sazrijevanje kako bakterije ne bi dobile priliku oštetiti zube. Najvažnija metoda u borbi protiv zrelog i opasnog plaka je mehaničko uništavanje njegove komplicirane strukture – pravilno četkanje.

Kakvu četkicu odabrati?

Glava četkice mora biti mala – tako ćete lakše dosegnuti unutrašnje strane zuba, umnjake i stražnje strane posljednjih zuba. Vlakna moraju biti mekana, gusta, tanka i zaobljenog vrha. Tako će vlakna doseći veće površine zuba, pogotovo dijelove između zuba i spojište zuba sa zubnim mesom. Meka vlakna su nježna prema zubnom mesu i ogoljelim zubnim vratovima.

Sačuvajte zube - prestanite pušiti!

Veza između kroničnog parodontitisa i pušenja je neupitna. Svaka popušena cigareta skraćuje vijek vašim zubima te im narušava izgled. U brojnim istraživanjima opisano je pogubno djelovanje pušenja cigareta na parodontna tkiva koja drže zub u kosti. Bez obzira na temeljitost pri pranju zubi, pušenje djeluje na domaćinovu sposobnost kontroliranja infekcije. To znači da će zub sa samo malo bakterijskog plaka na sebi pokazivati znakove parodontnog oboljenja kao da je oralna higijena znatno lošija.

Pušači općenito pate od težih oblika parodontitisa bez obzira na oralnu higijenu. Nekoliko studija pokazalo je pušači imaju u ustima više bakterijskih vrsta povezanih sa parodontitisom nego nepušači. Sve je jasnije da pušenje negativno utječe na prokrvljenost tkiva i imunološki odgovor. Zato pušači često ne primjete krvarenje zubnog mesa iako je njihov parodontitis već uznapredovao no bez očitih simptoma.

U skladu s time, svi kirurški zahvati kod pušača završavaju sporijim i težim cijeljenjem tkiva jer je prokrvljenost vrlo slaba. Zato svakako izbjegavajte pušenje nakon vađenja zuba ili nekih drugih oralnokirurških zahvata.

Kiselinska erozija

Pijete li često gazirana pića ili mineralnu vodu (pogotovo onu s okusom)?
Konzumirate li velike količine kiselih agruma (limuni i naranče)?
Bavite li se sportom u bazenu?
Jeste li vegetarijanac?
Jesu li vam zubi postali žuti, tanki i osjetljivi?
Ako ste na jedno od ovih pitanja odgovorili pozitivno, velika je vjerojatnost da su Vaši zubi već oštećeni kiselinskom erozijom. Zubi s vremenom postaju sve manji i tanji, te sve žući.

Ovo je posljedica nestajanja zubne cakline koja zubu daje volumen, čvrstoću i bijelu boju. Caklina je visoko mineralizirano tkivo pa ju česti napadi kiseline stalno pomalo otapaju. Mnogi se jako iznenade kada čuju da su im zubi stradali na ovaj način jer su to često mlađe osobe koje pomno brinu o svojim zubima. Godinama su provodili dobru oralnu higijenu i time izbjegli mnoge karijese i bolesti zubnog mesa, a onda odjednom saznaju da ih je zadesila jedna nova bolest na koju nisu računali - kiselinska erozija.

Znate li pravilno oprati zube?

Evo nekoliko savjeta koji će vam pomoći da svoje zube održite zdravima i lijepima!

Pranje zuba je automatizirana radnja – navika koju svakodnevno obavljamo na isti način. To znači da svakodnevno ista mjesta peremo, a ista preskačemo. Promijenite lošu naviku!

Perite zube koncentrirano. Gledajte se u ogledalu dok perete zube. Tako ćete biti temeljiti.

Prema navici, većina ljudi zube počinje prati uvijek na istom mjestu. To su obično najsnažniji pokreti koji najviše oštećuju zube.

Možete li se sjetiti promijeniti to mjesto s vremena na vrijeme?

Zatvorite slavinu, voda koja teče vas požuruje i mnoge ćete zube zaboraviti oprati.

Žvakaće gume su korisne... prvih 10 minuta.

Moderne žvakaće gume zaista pomažu u poboljšanju zdravlja vaših zuba samo ako ih ne koristite na pogrešan način. U prvih 10 minuta žvakanja otpuštaju se korisni sastojci i potiče se lučenje sline koja ima veliku ulogu u suzbijanju karijesa. Dodatnu pomoć u borbi protiv karijesa pruža spoj po imenu xyilitol, no kako je skup, nećete ga naći u bilo kojoj žvakaćoj gumi. Nakon 10 minuta, svojstva žvakaće gume su potrošena i ona ostaje samo sport za zube i zglob.

Nažalost, to je sport koji više škodi nego koristi. Dugosatno žvakanje opterećuje žvačne mišiće i čeljusni zglob u kojemu može doći do bolnih oštećenja. Zubi također trpe opetovani stres. Svaki put kad pregrizete žvakaću gumu, zube ste još jednom nepotrebno opteretili te se u caklini javljaju mikroskopske pukotine. Nakon mnogo godina te pukotine u kombinaciji sa prečvrstim četkanjem zuba, gaziranim pićima i podsvjesnim stresom dovode do značajnih oštećenja zuba. Budite nježni prema svojim zubima, trebat ćete ih još!

Zube perite nježno.

Caklinu ćete teško oštetiti, no ispod nje je dentin (vrsta kosti koja tvori najveći dio zuba) koji nije otporan na silovite napade tvrdom četkicom. Zubno meso je također vrlo osjetljivo, zato ga je potrebno nježno masirati mekim vlaknima četkice. Prilikom pranja koristite sitne kružne pokrete. Pokušajte četkicu okrenuti tako da vlakna svakim pokretom ulaze pod zubno meso i uklanjaju plak sa zubnog vrata. Na taj način pokušajte dohvatiti sve površine svih zuba, pogotovo ona mjesta koja ste do sad zanemarivali.

Snažno trljanje uz puno paste koja se pjeni možda vam pruža dojam svježine i temeljitosti, no to je daleko od pravilno opranih zubi. Pasta za zube igra vrlo malu ulogu u pravilnom pranju. Mehaničko čišćenje osigurava zdrave zube, pasta je tu većinom zbog osjećaja svježine... Izbjegavajte paste koje izbjeljuju zube – abrazivne su (prejako stružu), a učinak je minimalan. Često izazivaju osjetljivost zuba.

Na četkicu stavite paste veličine zrna graška. Ta je količina sasvim dovoljna, a manje pjene će vam omogućiti da bolje vidite što radite.

Mali pokus: Primite četkicu lijevom rukom (odnosno ljevaci desnom) i operite zube. Primjenit ćete znatno manju silu, zube ćete prati drugačijim redosljedom od uobičajenog i biti ćete mnogo oprezniji u pranju. Nakon toga, pokušajte novootkrivenu vještinu primjeniti rukom kojom inače perete zube.