HPV infekcija usne šupljine

Saznajte više o HPV infekciji usne šupljine u našem intervjuu s izv.prof.dr.sc. Brailom. Za sva pitanja obratite nam se s povjerenjem.

Pacijenti, i to posebno mlađi, javljaju nam se s pitanjima o HPV infekciji u usnoj šupljini. Recite nam nešto o tome.

Humani papilloma virus (HPV) je virus koji osim kože i genitalne sluznice može inficirati i oralnu sluznicu. Virus se prenosi direktnim kontaktom na različite načine: s majke na dijete tijekom poroda, direktnim kontaktom i preko zajedničkih predmeta poput duda i igračaka (najčešće između djece), autoinokulacijom (s jednog dijela tijela na drugi – opet najčešće u djece s prstiju u usta) te orogenitalnim kontaktom.

Kako izgleda HPV infekcija u usnoj šupljini?

HPV u usnoj šupljini može izazivati različite promjene. Oralne veruke ili bradavice slične su virusnim bradavicama koje viđamo na koži. Radi se o čvrstim bijelim promjenama s resičastim izdancima. Oralni papilomi i kondilomi su vrlo slične lezije – radi se o ružičastim ili bijelim izraslinama karfiolaste površine, koje se razlikuju u širini baze. Oralna epitelijalna hiperplazija ili Heckova bolest je karakterizirana pojavom multiplih bijelih ili roza papula po cijeloj usnoj šupljini. Ova bolest karakteristična je za urođeničke populacije dok se u bijelaca javlja sporadično. Sve ove promjene ne izazivaju nikakve simptome i pacijent ih slučajno otkrije sam ili ih otkrije stomatolog za vrijeme pregleda. Međutim, u najvećem broju slučajeva, HPV u usnoj šupljini ne izaziva nikakve promjene. Virus jednostavno kolonizira sluznicu bez ikakvih kliničkih manifestacija.

Što je s HPV-om i karcinomom usne šupljine? Postoji li kakva veza između to dvoje?

HPV, i to visokorizični tip 16, povezuje se s karcinomom usne šupljine, točnije karcinomom tonzila i orofarinksa (ždrijela). Taj tip karcinoma češće se javlja u mlađih pacijenata, koji nemaju druge „klasične“ čimbenike rizika kao što su pušenje i konzumacija alkohola. Svakako valja istaknuti da takav tip karcinoma bolje reagira na terapiju i ima bolje preživljenje u odnosu na HPV negativne karcinome.

Kako se dijagnosticira oralna HPV infekcija?

Promjene uzrokovane HPV-om imaju karakterističan izgled i za dijagnozu je dovoljan klinički pregled. Definitivna potvrda dobiva se patohistološkim nalazom. U pacijenata koji nemaju klinički vidljivih promjena, HPV se u ustima može dokazati brisom tj. izolacijom genetskog materijala virusa (PCR). Međutim, takve pretrage u pacijenata s urednim nalazom oralne sluznice nema potrebe raditi jer ne donose nikakav benefit već naprotiv, bez razloga povećavaju zabrinutost.

Kako se liječi oralna HPV infekcija?

Liječenje HPV-om uzrokovanih lezija je kirurško. Najčešće se radi elektrokauterizacija ili ekscizija promjene. Radi se o jednostavnim, malim zahvatima u lokalnoj anesteziji. Komplikacije i recidivi (povratak promjene) su izuzetno rijetki.

Što je sa slučajevima kada kliničke promjene ne postoje?

Ako je samo nalaz HPV-a pozitivan, a nisu vidljive kliničke promjene, onda liječenje nije potrebno. Sama prisutnost HPV-a u ustima nije nikakav prediktor za nastanak karcinoma usne šupljine ili ždrijela u budućnosti. Stoga pacijenti mogu biti potpuno pušteni i bez straha, što naravno, ne isključuje odgovorno spolno ponašanje.

I za kraj, što učiniti ako sumnjamo na oralnu HPV infekciju?

U tom slučaju, svakako preporučujem pregled specijalista oralne patologije koji će utvrditi postojanje HPV-om uzrokovanih promjena i još važnije, raspraviti realne rizike za nastanak karcinoma i odagnati nepotrebnu zabrinutost.

Ako imate bilo kakvih pitanja za nas ili za doktora Braila, slobodno nas kontaktirajte s povjerenjem.

Ne zaboravite da vam Dentalna poliklinika K2 nudi besplatan prvi pregled.

Pratite nas i na našoj Facebook i Instagram stranici te se pretplatite na naš Youtube kanal.